Sluit menu
Home Glutenvrij leven Glutenvrij eten en jodium tekort

Glutenvrij eten en jodium tekort

Vanwege verschillende redenen volgen mensen een glutenvrij dieet. Sommige mensen omdat ze een medische oorzaak hebben, zoals coeliakie. Anderen kiezen ervoor glutenvrij te eten vanwege bijvoorbeeld een intolerantie. Gelukkig heb je tegenwoordig volop keuze om glutenvrij te eten, zowel tijdens een dagje uit als met lekkere recepten voor ontbijt, lunch of diner. Maar een van de nadelen die je voorbij hoort komen als mensen een glutenvrij dieet volgen, is een  jodiumtekort. In dit artikel leggen we uit waarom dat is en hoe je een jodiumtekort kunt voorkomen als je glutenvrij eet.

Wat is jodium?

Jodium is een spoorelement. Spoorelementen zijn mineralen waar je lichaam maar weinig van nodig heeft. Ook al heeft je lichaam maar heel weinig jodium nodig, het is toch een onmisbare voedingsstof. Jodium zorgt namelijk voor de productie van schildklierhormoon  en zorgt voor een goede groei.

Symptomen van jodiumtekort

Mensen krijgen vooral jodium binnen door het eten van brood. Brood wordt normaal gesproken gemaakt met bakkerszout waaraan jodium is toegevoegd. Maar bij het maken van glutenvrij brood of andere glutenvrije producten wordt dit zout vaak niet gebruikt.

Een jodiumtekort is meestal niet meteen merkbaar, omdat je schildklier een flinke voorraad opslaat. Als je een lange periode jodium-arm eet, raakt deze voorraad langzaam op. Het gevolg? Een jodium tekort! Als je een jodiumtekort hebt gaat je schildklier trager werken en kan deze gaan opzwellen. Bij volwassenen kan een jodiumtekort op latere leeftijd leiden tot overgewicht, vermoeidheid, haaruitval en zelfs depressie. Bij kinderen kan het leiden tot een groeiachterstand en een verminderd leervermogen. Een serieuze zaak dus!

Hoeveel jodium moet je dagelijks binnen krijgen?

Het is dus heel belangrijk dat het jodiumgehalte in je lichaam dagelijks wordt aangevuld via je voeding. Maar hoeveel jodium per dag dan precies? Een gezond lichaam bevat tussen de 15 en 20 mg jodium. Voor een volwassenen is dit per dag ongeveer 150 microgram jodium  en voor een kind ongeveer 100 microgram.

In welke producten zit jodium eigenlijk?

Jodium komt voor in zeevis, zeewier, schelp en schaaldieren, zuivel en eieren. Over het algemeen zit er in witvis (zoals kabeljauw en koolvis) meer jodium dan in vette vis (zoals zalm en haring). Eet daarom twee of drie keer in de week zeevis en schelp- of schaaldieren.

Ook zeewier is een hele goede bron van jodium. In 100 gram kelppoeder (kelp is een soort zeewier) zit wel 1000 microgram jodium! Je kunt potjes gedroogd zeewier kopen in natuurvoedingswinkels. Doe een schepje van 8 gr (bevat 80 mcg jodium) in je smoothie en je hebt al de helft van je dagelijkse behoefte aan jodium binnen. Let wel op dat je het gebruik van zeewier in je dieet langzaam opbouwt, zodat je darmen er aan kunnen wennen.

Wat kun je doen om voldoende jodium binnen te krijgen?

Als je glutenvrij eet kun je toch voldoende jodium binnenkrijgen door andere dingen te eten. Hieronder geven we een aantal tips:

–        Eet 2 tot 3 keer per week zeevis of schelp- of schaaldieren. In witvis, zoals kabeljauw, zit meer jodium dan in vette vis, zoals haring en zalm.

–        Eet regelmatig eieren.

–        Gebruik jodium verrijkt tafelzout, zoals jozo keukenzout. Let wel op dat je niet teveel zout eet, want dat is dan ook weer slecht voor je gezondheid.

–        Neem voldoende zuivel.

–        Gebruik bij het bakken van je eigen brood of taartjes gejodeerd zout.

–        Vul je jodiumbehoefte aan door een klein schepje zeewierpoeder door je smoothie te doen.

Pas wel op dat je niet te veel jodium binnen krijgt, want ook dit kan de gezondheid schaden. Raadpleeg altijd eerst je huisarts als je allergisch bent voor jodium of een schildklieraandoening hebt. Ook als je een hoge bloeddruk hebt of zwanger bent is het aan te raden om eerst met je huisarts te overleggen hoe je het beste met een jodiumtekort kunt omgaan.