Sluit menu
Home Glutenvrij leven Help, hoe lees ik etiketten?

Help, hoe lees ik etiketten?

Wanneer je begint met glutenvrij eten komt er heel veel op je af. Een van die dingen is het leren lezen van etiketten. Etiketten lezen is niet moeilijk, je moet alleen weten waar je op moet letten. In het begin kost het even wat tijd, maar hoe meer je oefent hoe makkelijker en sneller het gaat. Voor je het weet ben je een echte expert!

Nieuwe wetgeving

Je ziet nu op verpakkingen nog duidelijke iconen staan voor bijvoorbeeld glutenvrij, lactosevrij en eivrij. De wetgeving voor het vermelden van allergenen is aan het veranderen waardoor dit niet meer mag. Producenten mogen de allergenen alleen nog vermelden in de ingrediëntenlijst. Hoe beter jij daarom op de hoogte bent van ingrediënten waar je allergisch voor bent, hoe makkelijker het wordt om producten te herkennen die je mag eten.

Op de nieuwe verpakkingen van YAM staat voortaan alleen het gecertificeerde glutenvrije logo, maar veel producten van ons zijn daarnaast ook nog lactosevrij, koemelkvrij, eivrij, ect! Kijk dus goed naar de ingrediënten op onze verpakkingen.

Moet je alle voeding checken?

Onbewerkte producten zoals water, verse groente en fruit en noten en zaden bevatten geen gluten en hoef je daarom ook niet te checken. Let wel op bij noten, want soms worden deze verpakt in een fabriek waar ook andere producten met gluten erin worden verwerkt. Daardoor kunnen de noten sporen bevatten van gluten. Dus als je heel gevoelig bent, kun je ze voor de zekerheid even afspoelen.

In bewerkte producten zitten vaak sporen van tarwe, of worden ingrediënten gebruikt die gluten kunnen bevatten. Daarom raden wij aan om bij bewerkte producten altijd goed naar de ingrediëntenlijst te kijken. Maar waar let je dan precies op? Wij geven je 4 tips:

Waar zitten gluten in: 4 tips om snel maar grondig te checken

  1. Staat het officiële glutenvrije logo vermeld? Zo zie je direct of een product glutenvrij is. Als het logo er niet op staat, bekijk dan de ingrediëntenlijst.
  2. Staat er expliciet onder de ingrediënten vermeld dat er gluten in zitten.
  3. Kijk bij de ingrediënten welke allergenen er dikgedrukt of met hoofdletters geschreven zijn.
  4. Staat een van de onderstaande ingrediënten vermeld, dan is het niet glutenvrij:
    • Tarwe, rogge, gerst
    • Spelt (Let op: spelt is nooit glutenvrij!)
    • Kamut, triticale
    • Tarwemeel, griesmeel
    • Tarwebloem, tarwemout
    • Zemelen, grutten
    • Couscous, bulgur, seitan
    • Roggemeel, roggebloem
    • Havermout, havervlokken, havermeel (tenzij afkomstig uit een glutenvrije haverketen)
    • Gort, gerstemoutbloem, parelgort
    • Muesli, cruesli
    • Deegwaren, vermicelli, macaroni, spaghetti, mie enz.
    • Paneermeel

Kan sporen bevatten van…

Kun je het dan wel of niet eten? Dit ligt er heel erg aan hoe gevoelig je bent voor gluten. Ook wanneer zitten er geen gluten in de ingrediënten van een product, gebruiken producenten vaak de zin “Kan sporen bevatten van gluten” op hun verpakkingen om zich in te dekken. In die fabriek worden dan ook producten worden gemaakt of verwerkt die wel gluten bevatten. De ruimte waarin in het product wordt gemaakt is dus niet 100% glutenvrij. Maar dit betekent bijvoorbeeld niet dat de hagelslag in aanraking komt met de gekleurde muisjes. Want in dat geval zou het glutengehalte in de hagelslag boven de 20 ppm uit komen en zou dit vermeld moeten worden op de verpakking.

Soms staat er wel tarwe tussen de ingrediënten, maar wordt het product toch glutenvrij genoemd.Dat betekent dat het product minder dan 20 ppm gluten bevat, dat er glutenvrije tarwe is gebruikt of dat de herkomst uit tarwezetmeel (bevat geen gluten) is gehaald. Alleen mensen met een hypergevoeligheid voor gluten en die absoluut geen gluten binnen mogen krijgen, kunnen deze producten niet eten.

Blijf controleren, ook als je het product al jaren gebruikt

Blijf wel alle producten zonder officieel glutenvrij logo + nummer controleren, ook al gebruik je ze al jaren. Fabrikanten kun namelijk de receptuur zomaar aanpassen waardoor het product ineens wel gluten bevat. Let extra goed op wanneer je “vernieuwd receptuur” of “nu nog lekkerder” op de verpakking ziet staan.

Tip

Geef vrienden/familie voorbeelden van producten die je veilig kunt eten. Daarmee maak je het ze makkelijker om een lekkere en veilige maaltijd voor je te bereiden. Wij hebben een handige lijst gemaakt met glutenvrije producten die je met vrienden en familie kunt delen. Heb jij nog meer tips of wil je je ervaring met ons delen, we horen het graag!