Sluit menu
Home Glutenvrij leven Help ik heb gluten in mijn lijf!

Help ik heb gluten in mijn lijf!

Hoe hard je je best ook doet en hoe goed je ook oplet, het kan wel eens gebeuren dat je tóch gluten binnenkrijgt. Wat kun je dan het beste doen? We hebben een aantal tips voor je!

Ik heb per ongeluk gluten gegeten…

Bedenk waar het fout is gegaan. Is het niet thuis gebeurd, laat het de mensen waar je hebt gegeten dan weten, zodat ze hiervan kunnen leren! Je kan natuurlijk niet weten wat er in de keuken van een kennis of restaurant precies omgaat. Een glutenvrije maaltijd klaarmaken op een snijplank waar bijvoorbeeld ook stokbrood op gesneden, is een fout die helaas veel wordt gemaakt. Is het wel thuis gebeurd, zoek dan uit of het door kruisbesmetting is gekomen, of doordat een product misschien toch gluten bevat. Sommige fabrikanten kunnen de receptuur van hun producten ineens veranderen, waardoor een voor jou veilig product ineens gluten kan bevatten. Uiteindelijk heeft het allemaal hetzelfde resultaat: je voelt je niet lekker of bent er zelfs behoorlijk ziek door geworden! Wij geven een aantal tips over wat je het beste kunt doen wanneer je per ongeluk gluten hebt gegeten:

Drinken

  • Drink voldoende water! Vooral als je veel aan de diarree bent of moet overgeven. Je lichaam heeft vocht nodig. Je voorkomt ermee dat je uitdroogt en het helpt je lichaam met reinigen.
  • Bij veel mensen geeft warme thee verlichting. Venkel thee helpt tegen de pijn en het vermindert gasvorming in de darmen. Geen zin in een smaakje, maak dan gewoon warm water.

Wees lief voor je lichaam

  • Ga geen dingen doen waar je geen zin of energie voor hebt. Zeg afspraken af en vertel daarbij dat je ziek bent geworden van gluten. Het is misschien vervelend, maar ook noodzakelijk om je omgeving te blijven informeren over wat er allemaal komt kijken bij coeliakie. Hierdoor wordt je omgeving ook bewuster.
  • Geef je lichaam rust. Je lichaam moet hard werken om deze gluten uit je lijf te werken. Rust helpt hierbij. Slaap veel en doe het rustig aan en ga op tijd naar bed ‘s avonds.
  • Wees lief voor jezelf. Ga wat leuks doen om jezelf af te leiden, verwen jezelf thuis met een lekker filmpje op de bank, een tijdschrift of luister naar mooie muziek.
  • Liggen met een kersenpittenzak of kruik op je buik kan prettig voelen!
  • Neem een warm bad of douche, hierdoor ontspannen je spieren

Blijf goed eten als het lukt

  • Eet geen chips of koekjes, maar gezond en lekker. Wanneer je moe bent (en dat ben je vaak na een glutenfout), ben je snel geneigd om ongezond te gaan eten of snacken. Probeer dit niet te doen.
  • Je darmen zijn van slag dus het is prettig voor je lichaam om rustig weer te beginnen met licht verteerbaar voedsel. Sla zuivel en melkproducten even over, dit kan zorgen voor zure oprispingen.
  • Een geraspt appeltje kan een lekkere snack zijn
  • Neem extra vitamines. Een verkoudheid of griepje pak je sneller op als je weerstand verzwakt is door een glutenfout.

Denk eraan

  • Zorg dat je in de buurt bent van een toilet of een emmer bij de hand hebt.
  • Probeer niet af te reageren op je naasten. Grommen naar familieleden, boze brieven naar restaurants of op fora, het geeft op lange termijn geen voldoening! Probeer je de eerste dagen op jezelf te richten en raak niet vast in je boosheid. Rust is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je hoofd!
  • Heb je steun nodig? Ga naar de facebook pagina coeliakie/glutenvrij om daar even je verhaal kwijt te kunnen.

Vertrouw erop dat het vanaf nu weer goed gaat. Schiet niet in de stress, stress is slecht voor je gezondheid en helpt je niet om te herstellen.

Wat doe jij als je een glutenfout hebt gemaakt?

Begin jij pas met een glutenvrij dieet, of heb je al veel ervaring met glutenvrij boodschappen doen, maar ben je op zoek naar inspiratie voor nieuwe glutenvrije producten? Wij hebben een handige lijst gemaakt van producten die je zonder problemen in je winkelmandje kunt leggen.