Sluit menu
Home Glutenvrij leven Is glutenvrij eten gezond?

Is glutenvrij eten gezond?

“Oh kijk ze hebben glutenvrije koekjes!” Wanneer je begint met glutenvrij eten loop je zoals velen tegen het volgende aan. Alles wat je ziet wat glutenvrij is, koop je, want dat mag je nog wel eten. In de supermarkt, online shop, op de markt, eettentje of waar je ook maar iets met een glutenvrij logo kunt vinden, daar sla je in. Je kijkt niet of je het nodig hebt, het lekker of gezond is maar koopt het gewoon omdat het glutenvrij is. Er zitten waarschijnlijk zelfs producten bij die je tijdens je gluten “rijke “ leven nooit gekocht zou hebben.

Of wat denk je van de verjaardagen, ineens krijg je iedere feestelijke aangelegenheid allerlei heerlijke zogenaamd gezonde glutenvrije hapjes aangereikt, zoals een hazelino, glutenvrije brownie of kokosmakroon. Zoet, groot, makkelijk te koop en super lief dat ze aan je gedacht hebben. Maar lekker en gezond…. Eerlijk gezegd totaal niet.

Glutenvrij = (on)gezond

Een glutenvrij dieet maakt dat je niet meer ziek , zwak en misselijk bent van de gluten. Maar voor een gezond lichaam is meer nodig dan glutenvrij eten. Glutenvrije vervangers zitten vaak boordevol met suikers of “lege koolhydraten’ om dat daarmee de gluten enigszins vervangen kunnen worden. Hoe kun je er op letten dat je gezond glutenvrij eet? YAM geeft je een aantal tips die je kunnen helpen om bewuster en gezonder glutenvrij te eten.

  1. Vers en onbewerkt
    Hoe dichter je bij het oorspronkelijke voedsel blijft, hoe beter. Je kan er bijna vanuit gaan dat alles wat in zakjes en pakjes zit, bewerkt is. Snijd je groente zelf en koop vooral lekker veel verse groenten. En wanneer je bijvoorbeeld een pasta eet, maak dan je eigen Italiaanse groente saus met losse kruiden. Zo weet je precies wat je eet en het is ook nog eens super lekker.
  2. Eet gezonde vetten
    Mensen zijn bang geworden voor vet, omdat er een tijd lang werd verkondigd dat vet slecht voor je was. Aan verzadigde en sterk bewerkte vetten heeft je lichaam weinig. Maar natuurlijke en onverzadigde vetten die op de juiste wijze worden gebruikt, dragen bij aan het goed functioneren van je lichaam. Let er wel op dat je afwisselt in plantaardige en dierlijke vetten.
  3. Voedt het je lichaam of is het lekker?
    “Lege koolhydraten” zijn vaak erg lekker, denk aan koekjes, snoep, maispasta, witte rijst etc., maar deze koolhydraten geven snelle en kortdurende energie waardoor je ook weer snel ‘trek’ hebt. Kies daarom voor voedingstoffen die een lang verzadigingsgevoel geven en je lichaam de juiste voedingsstoffen bieden die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren en gezond te blijven. Mag je dan niets eten wat ongezond is? Een 80%-20% regel is een mooie richtlijn om je aan te houden. 80 procent eet je gezond en 20 procent eet je misschien wat minder maar wel heel lekker. Zo kun je het goed vol houden. Zoals al eerder genoemd, glutenvrije vervangers worden vaak gemaakt van snel verteerbare koolhydraten, dit is dus wel een aandachtspunt. Kies liever voor vezelrijke producten, ook voor een glutenvrij dieet is er genoeg te kiezen. Of maak zelf eens een pasta van courgette, lekker , snel gemaakt en gezond.
  4. Let op suikers
    Matig je suiker inname. Suiker in welke vorm dan ook is suiker. Natuurlijke of geraffineerde suikers worden door het lichaam afgebroken tot glucose, en gebruikt als ‘brandstof’ voor je lichaam. Als je niets met deze ‘brandstof” doet, wordt dit omgezet in vet en zul je dus aankomen.
  5. Varieer
    Wanneer je net glutenvrij bent gaan eten is alles is nieuw. Als je dan een aantal recepten of producten hebt gevonden die je lekker vindt, ben je waarschijnlijk snel geneigd om deze vaker te eten of gebruiken. Durf te variëren en laat je inspireren door de vele recepten die er ook op glutenvrij gebied zijn. Wat helpt, is om per week een menu planning te maken. Het geeft je rust, je hebt ruim de tijd om te bedenken wat je zou kunnen eten en ziet meteen hoe gevarieerd je eet.