Sluit menu
Home Tips om goedkoop glutenvrij te eten

Tips om goedkoop glutenvrij te eten

goedkoop glutenvrij eten

Als je een glutenvrij dieet volgt, zul je merken dat producten zonder gluten een stuk duurder zijn. Gecertificeerde glutenvrije producten zijn dan ook duurder om in te kopen. Het kost tijd en geld om alles te controleren en officieel te certificeren. Dat glutenvrije producten niet goedkoop zijn, kun je helaas niet omheen. Toch zijn er voldoende mogelijkheden om goedkoper glutenvrij te eten. Met deze 4 tips bespaar je aanzienlijk!

Tip 1: Plan vooruit

Het kan stressvol zijn om nog snel de supermarkt in te hollen voordat je wil gaan eten. Wanneer je met een lege maag in de winkel staat, is het ontzettend moeilijk om alle verleidingen te weerstaan. Je legt zo een hoop producten in je mandje, die je eigenlijk niet nodig hebt. Het helpt om vooruit te denken. Bedenk één á twee per week wat je wil eten voor de rest van de week. Het plannen van maaltijden zorgt ervoor dat je bespaart, gezonder eet en minder weggooit.

Tip 2: Maak dingen zelf en ga glutenvrij preppen

Kant-en-klaar kan soms uitkomst bieden als je echt geen tijd hebt. Maar het kan anders en gezonder! Zoek een leuke receptenapp of een kookboek uit en kies lekkere gerechten uit. Door meerdere maaltijden te gaan koken en van te voren te bereiden, heb je iedere dag een verse maaltijd klaar staan als je thuiskomt. Dit heet ook wel preppen. Je kunt hierdoor bewuster boodschappen doen, sommige ingrediënten kun je misschien voor meerdere gerechten gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan voordeelverpakkingen of aanbiedingen. Dat scheelt je een hoop geld.

Tip 3: Leg een voorraadkast aan

Altijd handig, een klein voorraadje in je kast. Met een aantal glutenvrije basis ingrediënten kun je alle kanten op. Vul je voorraadkast met onder andere; boekweitmeel (voor pannenkoeken, wraps, koekjes of cakes), havermout, pasta, tomatenpuree (voor sauzen en soepen), kokosmelk en verschillende kruiden. Je hoeft dan alleen verse groenten en vlees of vis bij te kopen en je hebt een gezonde maaltijd. Een voedzame maaltijd op tafel zetten is dan een stuk makkelijker.

Tip 4: No waste

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om producten een langere houdbaarheid te geven. Hier zijn een paar tips;

  • Heb je nog appels liggen met bruine plekken, gooi ze niet weg. Om ze zo op te eten is misschien niet meer lekker. Toch kun je ze nog eten. Schil ze en snijd ze in blokjes, zet het even in de oven in een bakje of bak het in een pannetje met kaneel. Heerlijk!
  • Ook een bruine banaan kun je nog gewoon gebruiken. Prak de banaan in een bakje met een ei en 1 eetlepel haver. Een minuutje in de magnetron en klaar is je zoete gezonde ontbijtje.
  • Zien de paprika’s er een beetje gerimpeld uit? Snijd ze in stukjes en kook of bak ze even. Vervolgens vries je de stukjes in. Handig om later nog eens toe te voegen aan een wok of pasta recept.
  • Met bijna alle groenten kun je soep maken. Zo kun je van een flespompoen, tomaten, broccoli of paprika’s hele lekkere soep maken. Haal de schil van de pompoen en snijd in stukjes. Kook het een paar minuten tot het gaar is en dan hoef je het alleen nog te pureren. Dit kun je ook met de andere groenten doen. Smakelijk!

Heel veel producten die oud of bruin zijn kun je op een andere manier nog gewoon gebruiken. Wees creatief en denk bij alles wat je weg wilt gooien of je er nog iets mee kunt. Zo voorkom je food waste en bespaar je geld!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *